Uudenmallinen polvi-istuin, puissa sammalta ja jäkälää - Ei harjata pois!, Lyhyt esittely kompostioppaasta, ym. 5.12.2025

Uudenmallinen polvi-istuin, puissa sammalta ja jäkälää - Ei harjata pois!, Lyhyt esittely kompostioppaasta, ym. 5.12.2025

Uudenmallinen polvi-istuin, puissa sammalta ja jäkälää - Ei harjata pois!, Lyhyt esittely kompostioppaasta, ym. 5.12.2025

Perjantaipostini aiheita tänään mm:

  • Jakautunut Suomi – onneksi vain ilmojen ja vesitilanteen suhteen
  • Oman alueesi vesi ym. tiedot näppärästi
  • Nyt uskallan kertoa – uudet 2 in 1 puutarhurin polvi-istuimet tulevat.
  • Kerhotarjous ja toimitusaika
  • Kevättä 2026 kohden – haluatko kurkata jo ennakkomaistiaisia ja fiilistellä ammattinäyttelyn videolla
  • Puissa sammalta ja jäkälää – ei harjata pois, vaan ennemminkin annetaan kasvaa ja ollaan iloisia siitä. Miksi? Syy luonnollinen.
  • ”papan harrastus” – ei hassumpi idea nytkään.
  • Kompostiopas herätti runsaasti innostusta – valmistunee kevään mittaan
  • Taimikasvatushuonekin talvihuilille – pesty ja puunattu valmiiksi
  • Kotini on täällä…
  • Juhlavaa Itsenäisyyspäivää ja toista adventtisunnuntaita.

 

Harmaan hauskoja terveisiä täältä Puutarhalta !

Oikein tiedä, että itkeä vai nauraa näille ilmoille. Sama harmaus on vastassa joka aamu ja jatkuu, sateella tai ilman. No, toisaalta ilmat ovat mitä on, niihin ei voi vaikuttaa, mutta omaan asenteeseen voi aina vaikuttaa. Niinpä minuakin aamulla nauratti, että onkohan tämä nyt sitäharmauden maksimointia” kun ”harmaassa ulkoilmassa ulkoiluttaa harmaita koiria ja jaloissa on harmaat villasukat”. 🤦♂️🤣🤣

JAKAUTUNUT SUOMI – MUTTA ONNEKSI VAIN ILMOJEN JA VESITILANTEEN SUHTEEN

Jotenkin tuntuu uskomattomalle myös, kun katselee Pekka Poudan sääkarttoja. Viikolla Pohjois-Suomessa pakkasta lähemmäs  -30 astetta ja etelässä lähes + 10 astetta lämmintä. Hyvä ettei terminen kasvukausi jatku vieläkin. Tästähän me on puhuttu viime vuosina paljonkin, että joskus oli ulkona tehtäviä asioita, joita tehtiin kalenterin mukaan, niin nykyään niitä on huomattavan paljon vähemmän. Nyt tehdään, tai ollaan tekemättä,  ilmojen mukaan ja nekin voi vaihdella paikkakunnittain paljonkin. Mutta eipä se haittaa, mehän kyllä nämä hallitaan ja pärjätään, kelissä kuin kelissä. 👍🙏

Vesitilanne on myös jännä. Täältä katsottuna luulisi, että koko Suomi tulvii, vaan eipä tarvitse mennä kuin muutama sata kilometriä ylemmäs, niin vedenpinnat ovat useita kymmeniä senttejä alle normaalin. Ihmeellistä, eikö vain?

Jos haluat katsoa oman alueen tai miksei koko Suomenkin erilaisia vesitilanteita ( on myös mm. veden lämpötila, pohjavesitilanne, jäätilanne, routatilanne, tulvatilanne, jne.) niin ajantasainen sivu siihen löytyy TÄÄLTÄ

 

 

VALOHOITOA JA KIITOS

Vaikkei tuo aurinko nyt auta yhtään, niin eipä hätää. Nostelin nuo pelargonien syyspistokkaat ja tuohon ”valohoitoon” tuolta kasvihuoneesta ja viikossa ne on petranneet oloaan jo vallan mahdottomasti.  Saavat nyt olla tuossa kuukauden-pari, kunnes saavat tehdä tilaa siemenkylvöksille. Mutta sitten ne ovatkin varmaan jo niin hyvässä kunnossa, että pärjäävät tuolla luonnonvaloisassa navetassa ennen kasvihuoneeseen pääsyä.

Niin ja iso ja lämmin kiitos niistä kaikista ihanista terveisistä ja tarinoista miten nämä meidän kasvilamppumme ovat onnistuneet pelastamaan niin paljon rakkaita kasveja ja tuonut onnistumisia taimikasvatuksesta vahojen perinnekasvien ”hengissä pitämiseen”. Näitä on aina niin ihana kuulla, kun tietää että ei mennyt ”taistelu” näiden lampujen myyntioikeuksista hukkaan. ♥️🙏

 

NYT USKALLAN JO KERTOA – KYLLÄ NIITÄ NYT TULEE

Tätä asiaa en ole uskaltanut kertoa, enkä edes vihjata aiemmin, ettei vaan tule pettymyksiä. Nimittäin uusi erä ja uutta mallia näitä ”polvi-istuimia” on nyt varmuudella tulossa viikon sisään. Tehdas varmisti, että kaikki on valmiit, palkattu ja matkalla tänne viikon päästä perjantaina. Ai että olen innoissani tästä. Tämä oli silloin viisivuotta sitten todella suosittu ja näitä on kysytty sen jälkeen koko ajan. Niiden kanssa oli silloin aikamoinen ”jumppa”, joten en ole niitä sitten lisää hankkinut. vaikka kovasti niitä onkin kysytty. No nyt sitten, tai no oikeasti vajaa vuosi sitten, otin ”härkää sarvista” ja otin yhteyttä tehtaalle ja kerroin että olisi näitä taas hankittu, mutta olisi myös ajatuksia hiukan paremmasta mallista ja materiaalista kuin edellinen. Asiat alkoivatkin sujua, hiljalleen, mutta tasaisesti ja hyvässä hengessä. Ja nyt se on tosiaan totta, että uusi malli näitä ”Polvi-istuimia” on saapumassa n. viikon kuluttua. 🙌🙌🙌

TÄSTÄ ON SIIS KYSE

Puutarhurin Polvi-istuin 2-in-1 on moderni polvituki ja istuin samassa paketissa – suunniteltu erityisesti puutarhassa viihtyvälle.

Extra paksu pehmustetukeva teräsrunko ja näppärä taittomekanismi tekevät siitä ihanteellisen kaverin niin kitkentään, istutuksiin kuin kahvitaukoihin kukkien keskellä.

Puutarhurin Polvi-Istuin on nykyaikainen ratkaisu klassiseen ongelmaan: miten hoitaa puutarhaa niin, että kroppa jaksaa mukana vielä pitkälle tulevaisuuteen. Se yhdistää syvän, pehmeän polvituen ja mukavan istuimen samaan, tilaa säästävään pakettiin.

Polviasennossa paksu ja pehmeä pehmuste suojaa polvia kiviltä, soralta ja kovasta maanpinnasta. Leveä, tukeva jalusta antaa varmuutta liikkeisiin, eikä penkki huoju tai kippaa herkästi.

Sivukahvoista saat hyvän, turvallisen ja tukevan otteen, kun nouset ylös tai laskeudut alas.

Erinomainen apu (meille)puutarhureille, joille nouseminen polviasennosta on joskus hankalaa.

Kun käännät Polvi-Istuimen toisin päin, se muuttuu mukavaksi istuimeksi. Istu korkeammalla, hoida pensaita, leikkaa kukkia tai istahda hetkeksi ihailemaan omaa pihaa. Moni käyttää tällaista istuinta myös kasvihuoneessa, varastossa ja sisällä harrastepenkkinä.

Taittomekanismin ansiosta Puutarharin Polvi-Istuin 2-in-1 menee litteäksi pakettiin muutamassa sekunnissa. Se mahtuu vaivatta varaston seinälle, kasvihuoneen nurkkaan tai auton takakonttiin mökkireissulle.

Käyttöesimerkkejä:

  • Sopii erityisen hyvin: kitkentään, taimien istutukseen, reunakivien ja laatoituksen viimeistelyyn
  • Auttaa, kun polvet tai selkä väsyvät kyykkimisestä
  • Hyvä apu myös muissa pihatöissä, joissa työskentely tapahtuu lähellä maanpintaa
  • Tauko- ja kahvituoli puutarhaan, terassille tai kasvihuoneeseen

Ominaisuudet pähkinänkuoressa:

  • 2-in-1: syvä polvituki ja pehmustettu istuin
  • Tukeva, pulverimaalattu teräsrunko ( ei ruostu ulkona)
  • Paksu pehmuste polvien ja istuinmukavuuden tueksi
  • Extra leveä rakenne lisää vakautta ja käyttömukavuutta
  • Avattuna: n. 45 cm korkea, 26 cm leveä ja 35 cm pitkä
  • korkeus istuma-asennossa: 37 cm
  • korkeus polvi-asennossa: 11 cm
  • Kantavuus min. 120 kg
  • Kevyt (n. 2,6 kg), helppo kantaa ja siirtää
  • Taittuva – vie vain vähän tilaa säilytyksessä ja kuljetuksessa

Tehtiin myös testivaiheessa tästä lyhyt video, mistä tuo kätevä systeemi ja istuimen idea selviää kerta katselulla.

Videon näet joko TÄSTÄ  tai klikkaamalla tuosta alta 👇

VOIT VARATA JO NYT JA ENNAKKOETUHINTAAN – TOIMITUKSET ALKAA 22.12 ->

Ja tuttuun tapaan sinä saat kerholaisena varata omasi jo nyt ja ennakkohintaan tietty. 🙋♂️

Toimitukset aloitetaan heti kun nämä tulevat eli reilun viikon päästä maanantaista eteenpäin.

Voit tilata joko yhden kappaleen tai ”kaverille kans” 2 kpl erissä.

Puutarhurin Polvi-Istuin 2-in-1

1 kpl / 39,95 € ( ovh 49,95 ) -> TÄÄLTÄ

2 kpl / 74,95 € ( ovh 99,90) -> TÄÄLTÄ

Ai että minä olen onnellinen, kun nämä nyt vihdoin saapuvat ja tiedän, kuinka moni näitä on jo niin kaivannut. Ja tämä uusi malli vielä kruunaa kaiken.  Aivan mahtava fiilis. 😍

 

KEVÄTTÄ KOHDEN – HALUATKO SINÄKIN FIILISTELLÄ JA KURKATA JO HIUKAN TULEVAN KEVÄÄN UUTUUKSIIN?

Eikä tuo päivien harmaus haittaa yhtään sitäkään, kun kevättä suunnitellaan ja tehdään sitä täällä jo täyttä häkää. On tehty viljelysuunnitelmia, hankittu siemeniä, fiilistelty lajikkeista, ym. ja kaikki nämä alkavat olemaan pikkuhiljaa kasassa ja suunnitelmat selvät. 👍🙏 Ja voin muuten luvata, että kaikkea kivaa ja uutta tulee ensi keväälle enemmän kuin koskaan.  Mutta esittelen ne vasta sitten, kunhan on ensin vietetty joulut rauhassa ja vuosi vaihtunut. Tosin eihän se ole kuin yksi hujaus ja ollaan jo tammikuulla.

Mutta jos sinäkin haluat kukkaterapiaa, valoa kaamoksen keskelle ja pieniä vinkkejä ensikevään uutuuksista, niin katsopa tästä oikein hyvän mielen video. Tämä on pieni n. 15 min mittainen kooste tämän vuoden ammattinäyttelystä Hollannista. Muistanet kun kesällä laittelin jo muutamia kuvia paikan päältä myös.  Video kestää noin vartin, mutta lupaan, että kaikki harmaus haihtuu tätä katsellessa ja sielu suorastaan loistaa aurinkoa. 😍

Ja se saattaa tuo Vimeo ehdotella jotain kirjautumisia, mutta ei niitä tarvitse tehdä. Video näkyy ilmankin, että eiköhän oteta kuppi kaffetta ja fiilistellään. ☕🌻🌺🌹🌸🌷🌼

Joko TÄSTÄ tai klikkaamalla taas tuosta alhaalta.

 

SAMMALTA JA JÄKÄLÄÄ PUISSA – EI HARJATA – EI HÄTÄÄ, ENNEMMIN PÄINVASTOIN

Oli viikolla puhetta, että näiden lämpenevien ja pitkittyneiden syksyjen ansiosta monelle puulle on alkanut kasvaa sammalta ja jäkälää tavallista enemmän. Minunkin piti oikein käydä katsomassa ja kyllä se vain niin oli, että esim. tammien rungoilla sammal ja jäkälä kasvoi ja viihtyi hyvin. En ollut sitä ennen oikein ajatellutkaan, vaikka joka päivä niiden ohi kävelen. Tai ehkä se johtuukin juuri siitä.

Mutta se aika, kun itsekin kehotin hinkkaamaan juuriharjalla rungot puhtaiksi, että tuholaisten talvipesät tuhoutuu on onneksi taakse jäänyttä ja on tullut opittua asioita uudelleen ja faktoihin perustuen. Eli sammal rungoilla ei haittaa mitään, päinvastoin. Jos niissä nyt joku tuholainen talvehtii, niin kyllä niissä talvehtii myös hyötyläisetkin. Ja onhan se siinäkin mielessä turhaa työtä, että ensin harjataan rungot paljaiksi ja sitten keväällä kiireillä kalkitaan niitä valkoisiksi. Annetaan siis sammaleen kasvaa, se suojaa runkoa hyvin kevään ahava auringolta ja kesän voimakkailta UV-säteilyiltä. Ja samalla pitää myös kuoren kosteena, ettei se kuumilla ja kuivilla keleillä suotta kuivu.

Harjataan siis vain hampaat ja jätetään sammalet puiden rungoilta rauhaan. 😉🙏

 

PAPAN ”HARRASTUS” – EI HASSUMPI IDEA NYTKÄÄN

Muistan kun aikanaan alakoulussa, olisinko ollut ensimmäisellä tai toisella luokalla ja iki-ihana opettajani, Helena Haataja, kysyi vanhempien tai isovanhempien harrastuksista. Minä reippaana poikana viittasin ja sanoin kovalla äänellä, että ”meidän pappa harrastaa pakkasen katsomista”.  Olin varmaan ajatellut, että se oli papan harrastus, kun pappa monta kertaa päivässä katsoi aina vanhaa, keittiön ikkunassa ollutta elohopeamittaria. Jälkeenpäin olen ajatellut, että varmaan se on opettajaa kovin naurattanut tuo minun ponteva vastaus papan harrastuksesta, mutta Helena oli opettajana niin viisas, hyväsydäminen ja ymmärtäväinen, että minulle jäi oikein hyvä mieli vastauksestani. Opettajat, etenkin varhaisvuosien, ovat kyllä niin tärkeitä ja siksi minusta onkin harmi, kun kyläkoulu toisensa jälkeen lopetetaan ja pienet, yksilölliset mahdollisuudet oppilaan ja opettajan väliltä hukkuu isoihin luokkiin ja kiireeseen.

No tuo on toki toinen asia, mutta se mistä tuo tuli mieleni, niin nyt kun syksy ja säät elää niin kuin ne elää, niin hyvin mielenkiintoista on seurata maanlämpötilojen kehitystä ja vaihtelua esim. ulkona versus kasvihuone.  Kuinka kylmäksi maa menee kasvihuoneessa, kun on pakkasta, mutta ei lunta? Entä mitä tapahtuu ja kuinka nopeasti, kun tulee lunta tai kun keväällä aurinko alkaa lämmittämään huonetta? Kuinka nopeasti maa lämpenee ja kuinka suuria on erot ruukuissa, maapohjissa, jne.  Tämä on siis sellaista ”papan harrastukseen” viittaavaa toimintaa, eli ei mitään ”pakollista eikä pelottavaa”, vaan ennemmin sellaista ”mielenkiintoista ja oivaltavaa”. Testaile sinäkin, jos on aikaa ja hyvä mittari. Ja jos sinulta puuttuu hyvä maalämpömittari, niin se järjestyy kätevästi TÄÄLTÄ  ei jää ”papan harrastus” siitä sitten kiinni😉

 

KOMPOSTIOPAS HERÄTTI PALJON KIINNOSTUSTA – AIHEITA OTETTU HUOMIOON – KEVÄÄLLÄ VALMIS

Viimeviikolla hiukan vihjasinkin tuosta tekeillä olevasta kompostointi oppaasta ja se saikin aivan valtavan innostuneen vastaanoton. Selkeästi se on tietoa, jota on kaivattu. Sen verran selvyydeksi vielä, että tämä tulee käsittelemään vain puutarhajätteiden kompostointeja, ei elintarvike / ruokajätteiden.

Mutta aihepyynnöt on otettu vastaan ja oppaan teko etenee niin, että varmaan maaliskuulla olisi valmista. Kunhan kustannukset selviävät, niin teen sinulle taas hyvissä ajoin hyvän ennakkotarjouksen, tuttuun kerho tyyliin. 😉🙏

 

Vaan nyt minä lähden jatkamaan tuon taimikasvatushuoneen talviteloille laittoa ja enää onkin jäljellä vain viimeiset lattian pesut. Sitten saa huone huilia ja desinfioitua hetken ja sittenhän sitä jo kohta mennäänkin kevät tunnelmissa. 🌞🌱

***************************

Kotini on täällä,
seitsemän tuikkivan tähden alla,
metsien suuressa sylissä,
täällä olen turvassa.

Täällä tuulet kertovat vapaudesta,
kaikesta rikkaudesta,
joka meille perinnöksi annettiin.

Täällä minun on hyvä olla!

Mietteitä maalta

***************************

Erinomaisen hyvää ja arvokasta Huomista Itsenäisyyspäivää.

Toista adventtia 🕯️🕯️ja muutenkin juhlavaa viikonloppua sinulle hyvä puutarha ystäväni.

Toivottaa

Puutarhurisi

Juha

Edellinen Seuraava